19.4.21

Overnachten op hoogte

Afgelopen weekend vierden we onze 23-jarige trouwdag en hadden een overnachting geboekt in een voormalige watertoren in Nes (bij Akkrum in Friesland). Deze watertoren is tot hotel verbouwd en heeft twee kamers.

Vanaf 15.00 uur konden we in onze kamer terecht en we vertrokken daarom op tijd, zodat we er rond die tijd zouden zijn. Om zo lang mogelijk te genieten van het uitzicht. Onderweg naar onze overnachtingsplek heb ik de kwalificatie voor de Formule 1 via mijn tablet gevolgd.

De watertoren ligt net buiten de bebouwde kom. We waren er rond 5 over 3 (en ja, de kwalificatie was toen net afgelopen). 

We hebben zoveel mogelijk bagage meegenomen. Je gaat bijna helemaal met de lift naar boven, maar het laatste stukje bestaat wel uit trappen. Voor degenen onder ons met hoogtevrees: je kijkt niet naar beneden de diepte in en de traptreden zijn van witgelakt hout.

Uiteindelijk kwamen we bij twee deuren. De ene deur gaf toegang tot kamer 'Aqua' en de andere tot 'Turrem'. Wij hadden deze laatste geboekt omdat je dan over de weilanden uitkeek.

Eenmaal binnen viel de industriële inrichting van de kamer op. Het paste wat uitstraling betreft heel goed bij de functie die het gebouw ooit heeft gehad. En dan het uitzicht: ja, dat was geweldig!

Je had vanuit bijna alle ramen een prachtig uitzicht. Sommige ramen hadden melkglas, om te voorkomen dat je bij mensen in huis keek. 

Daarna volgde een inspectie van de ruimte. Alles zag er netjes uit en ik vond het best een luxe accommodatie. In de koelkast waren allerlei drankjes neergezet (een minibar) en we hadden ook ontbijt erbij geboekt. In het weekend staat dit klaar in de koelkast, door de weeks wordt het voor je in de lift gezet en moet je het daar uit ophalen (las ik).




Via de trap naar boven kom je bij het slaapgedeelte. Daar staat een breed tweepersoons bed. De industriële stijl was hier ook doorgevoerd.

Omdat de ruimte zo groot en hoog is, kun je met een afstandsbediening de verlichting regelen. 


Het tweepersoonsbed is extra breed en ligt prima. Ook hier ligt dezelfde afstandsbediening voor de verlichting. Best handig dat je dat vanuit bed kunt regelen.


Joeri had een verrekijker meegenomen, maar de ramen waren wat hoger dan we hadden verwacht en het statief was maar net hoog genoeg! 

In de badkamer staat een tweepersoonsbad, is een stortdouche en ook het toilet. Ik vond het allemaal mooi ingericht. In het zitgedeelte beneden lagen twee zachte fleecedekens klaar, want het duurt best lang voordat de hoge ruimte voldoende verwarmd is. Ik was in ieder geval wel erg blij met een deken!

Een voordeel van zo'n hoge ruimte is dat je er wel een grote lamp kunt ophangen en dat is hier dus
ook gedaan. Maar het pas er gewoon bij.




We hadden eten vanaf huis mee genomen en hebben lekker gerelaxed. Heerlijk! 's Avonds kreeg ik spontaan een berichtje van een jeugdvriendin. Ze bleek met haar gezin 'om de hoek' bij de watertoren te wonen en nodigde ons uit om zondag, nadat we de kamer uit waren, even een kopje koffie te komen drinken. Dat leek ons wel leuk! Het is erg lang geleden dat zij en ik elkaar gesproken hebben.

De volgende dag was het eerst erg mistig en kon je niet zoveel zien, maar algauw trok de mist weg om plaats te maken voor de zon. We hebben lekker op ons gemakje ontbeten. En wat was dit goed verzorgd, zeg! Het was meer dan voldoende en veel keus. We hadden 's middags pas weer trek toen we alweer thuis waren.

We hebben het erg naar de zin gehad, maar als ik toch een minpuntje moet noemen: de tweepersoonsbank is wel erg smal en ook vrij laag. We misten een luie stoel erbij.










De mist was hier net bezig op te trekken. Wat ik ook wel grappig vond, was dat je langsvliegende vogels nu eens een keer van de bovenkant bekijkt!
  

Al met al echt een leuke plek om een keertje te overnachten. 
Meer weten? Kijk op Watertoren Nes

Bij mijn jeugdvriendin was het trouwens erg gezellig, we waren nog lang niet uitgepraat toen we vertrokken.
Maar we moesten nog een stukje rijden voor we thuis waren en onze kat wilde ons na een nachtje weg ook wel weer zien (lees: haar ontbijt. Het blijft een kat, hè?).
    


1 opmerking:

  1. Oh vreselijk die trappen soms. Ooit een toren opgeklommen zonder problemen en genoten van het uitzicht. Dat was totaal geen probleem. Maar toen moest ik dus ook weer naar beneden en laat dat dan net een trap met gaatjes zijn!
    Het heeft dus wel even geduurd vooraleer ik beneden stond. Uiteindelijk ben ik achteruit de trap maar afgelopen. Dat was iets minder eng dan de diepte in.

    BeantwoordenVerwijderen

Zomervakantie

Vandaag ben ik aan mijn tweede week zomervakantie begonnen, twee van in totaal vier weken! Het is lang geleden dat ik vier weken vakantie he...