4.12.13

Het roer om

Dit is een vervolg op mijn vorige blog over veranderingen. Inmiddels weet ik dat ik niet geplaatst ben op de functie waar ik een gesprek voor heb gehad. Dat was een functie bij klantcontact in combinatie met coaching. Vooral dat laatste trok me eigenlijk aan. Het jammere is alleen dat er nergens informatie te vinden was over wat dat coaching nu precies inhield, dus kon ik me alleen een beeld vormen bij wat ik van coaching weet. Wel, dat beeld klopte dus niet. Het onderdeel coaching was veel zakelijker dan dat ik in gedachten had.
Ik heb dezelfde dag dat ik het te horen had gekregen contact opgenomen met degene met wie ik een gesprek heb gehad om te vragen waarom ik het niet geworden ben. Hij vertelde me onder andere over dat andere beeld van coaching, maar ook dat ik op dit moment nog niet genoeg ervaring heb voor een dergelijke functie. Men zag mij dit in de toekomst wel doen, alleen nu nog niet. Qua werk- en denkniveau had het makkelijk gekund en dat was wel prettig om te horen.

De bedoeling was dat iedereen vorige week via haar of zijn manager te horen zou krijgen waar men binnen de nieuwe organisatie geplaatst was. Ik hoop dat dit ook echt gebeurd is, want wij hebben afgelopen zaterdag allemaal (wij ambtenaren dan) een brief op de mat gekregen met het voorgenomen plaatsingsbesluit.
Als je nog niet wist waar je voorlopig geplaatst was, dan zag je dat dus in deze brief. Ik hoop alleen niet dat deze brief voor sommige van mijn collega's een onaangename inhoud had...maar eerlijk gezegd ben ik bang dat dat wel gebeurd is.

Als wat ben ik nu -voorlopig- geplaatst? Als medewerker klantcontact. En wat houdt dit in? Telefoon aannemen, vragen beantwoorden en vragen registreren. Het is dus een mooi woord voor callcenter. In de functieomschrijving die ik heb opgevraagd staat dat HBO werk- en denkniveau vereist is voor deze functie. Dus tegenwoordig moet je blijkbaar dit niveau hebben om telefoniste te zijn. Er staat nog veel meer in de omschrijving waarvan ik me afvraag of dat waargemaakt gaat worden. Ik heb er verschillende collega's over gesproken en ze zeggen allemaal dat het om telefoon aannemen gaat. Nou, als ik dat de rest van mijn werkzame leven moet gaan doen...
Het is een 'voorlopige' plaatsing. Dat betekent dat je ertegen in bezwaar kunt gaat en dat is dus ook wat ik van plan ben te gaan doen. Ik ben hier gewoon geplaatst, maar had deze functie in mijn belangstellingsregistratie helemaal niet aangegeven. Iedereen die me vraagt waar ik geplaatst ben, reageert hetzelfde: Jij? Maar dat is helemaal niks voor jou! Nu weet ik wel dat ik blij moet zijn dat er voor mij een plekje is in de nieuwe organisatie en dat ik blij moet zijn dat ik werk heb, maar zo voelt dat momenteel echt even niet.

Joeri zegt: "Als jij daar een week hebt gezeten, dan ben je al gillend gek." Ik denk dat dat klopt. Ik zit dan 32 uur per week telefoontjes aan te nemen van externe klanten, van half 9 tot 5 volgens een strak schema. Terwijl ik gewend ben mijn taken en werkzaamheden zelf in te delen. Vandaag is de nieuwe manager klantcontact in mijn vestiging geweest om te praten met de niet-ambtenaren die daar nu zitten en telefoon aannemen. Het is de bedoeling dat er ook met mij gepraat wordt, dus ik hoop dat dit vóór 14 december gaat gebeuren, want dat is de uiterste datum dat je in bezwaar kunt gaan tegen je voorlopige plaatsing. Hopelijk klopt het beeld dat ik nu van deze functie heb niet, maar dat zal ik moet afwachten.

In februari volgend jaar mogen er weer gewone vacatures worden uitgegeven en dat duurt nog even. Daar ga ik me in ieder geval op richten. En misschien kan het ook geen kwaad om eens serieuzer aan de slag te gaan met voor mezelf beginnen en rond te kijken naar andere vacatures buiten mijn huidige werkgever.

De ene verandering legt altijd de grondslag voor de verandering die erop volgt
~Machiavelli

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomervakantie

Vandaag ben ik aan mijn tweede week zomervakantie begonnen, twee van in totaal vier weken! Het is lang geleden dat ik vier weken vakantie he...