2.2.17

Tijd vliegt en wij vliegen mee

En er is alweer een nieuw jaar begonnen. Waneer is 2016 zo snel gegaan? Meestal de tweede helft van het jaar, als de zomervakanties er weer op zitten. Dat hoor ik van veel mensen en ik ervaar het zelf ook zo.

Hoe ouder je wordt, hoe sneller de tijd gaat lijkt het. Mijn moeder zei dat al tegen me toen ik nog een kind was en destijds begreep ik dat niet. Inmiddels weet ik dat ze gelijk heeft. Hoe komt dat toch? Dat de tijd steeds sneller lijkt te gaan naarmate je ouder wordt..

Daar las ik laatst een interessant artikel over in de Flow. Een expert zei dat het ermee te maken heeft dat je - naarmate je ouder wordt - steeds meer dingen in je leven volgens de 'automatische piloot' doet. Daardoor lijkt alles sneller te gaan, want in veel gevallen denk je niet bewust na over wat je overdag allemaal precies aan het doen bent. Het is 'gewoon' geworden. Je hebt het allemaal al eens geleerd en bijgesteld door ervaringen.

Dat moest ik na het lezen even laten bezinken... interessant standpunt. Hoe meer ik erover na ging denken, hoe meer ik het ging begrijpen.Veel van onze dagelijkse bezigheden zijn zo normaal geworden dat we er niet meer over na hoeven te denken.

Als kind leek de zomervakantie eindeloos lang te duren (wat kan ik soms heimwee hebben naar die tijd), je was je ook niet bewust van het begrip tijd. Als je net had leren klokkijken, dan was je meer bezig met 'de grote wijzer staat daar en de kleine wijzer daar, dus is het..'. Ik herinner me eindeloze zomers met veel buiten spelen zonder dat ik me ook maar een spatje druk maakte over het begrip tijd.

Dat lijkt me nu heerlijk. Want op het werk is tijd altijd geld en je moet zoveel mogelijk werk verzetten in korte tijd. Vandaag had ik een hele drukke dag en dat vind ik voor de afwisseling wel eens leuk, want het houd me scherp. Maar het moet ook weer niet te gek worden. Ik vraag me dan wel eens af waar dat gejakker nu vandaan komt. Waarom moet er zoveel mogelijk in zo kort mogelijke tijd? Ik vind daar altijd een zeker risico aan kleven dat je slordig wordt.

Misschien weet ik het antwoord ook wel. Hetzelfde werk moet nu met minder mensen gedaan worden en niet alleen op onze afdeling, maar in de hele organisatie. Ik hoor het overal. Soms vraag ik me wel eens af hoe lang dat goed zal gaan. De tijd (ja, daar is ie weer) zal het leren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomervakantie

Vandaag ben ik aan mijn tweede week zomervakantie begonnen, twee van in totaal vier weken! Het is lang geleden dat ik vier weken vakantie he...