19.7.13

Boeken in de kerk

En dan heb ik het niet over de gezang- en psalmboeken of de bijbel. Ik heb het over de afgelopen zaterdag (13 juli) geopende nieuwe boekwinkel van de Zwolse uitgeverij Waanders. De eigenaar liep al jaren met plannen rond om de Broerenkerk in Zwolle te verbouwen tot boekwinkel en nu is het eindelijk zover.

Aangezien ik gek ben op boekwinkels moest ik dit natuurlijk gaan bekijken, daar ontkom ik niet aan. Je bent boekofiel (en opgeleid tot bibliothecaris) of niet! De afgelopen week is er in verschillende media volop aandacht besteed aan de opening van boekwinkel in de kerk.

Het kerkorgel is gerestaureerd


Alle boeken staan netjes op onderwerp bij elkaar, vier verdiepingen in totaal en op ieder balkon staat waar de boeken over gaan. Heel handig en overzichtelijk. Naast een boekwinkel zit er ook horeca in 'Waanders in de Broeren'. Hier kun je terecht voor wat drinken en een lunch. Er is goed over het hele concept nagedacht, dat is te merken aan hoe alles is opgezet. Ik was echt onder de indruk, mooi gedaan!

Waanders in de Broeren moet - naast een boekwinkel - ook een beleving zijn. Het is de bedoeling dat er lezingen worden georganiseerd, concerten worden gegeven en ik verwacht eigenlijk ook boeksigneersessies.

Voor deze foto heb ik tegen de balustrade geleund, op de achtergrond is het glas-in-loodraam te zien


Ik heb me de ogen uitgekeken, wat is het eindresultaat geweldig mooi geworden. In de tongewelven zijn alle plafondschilderingen zichtbaar gebleven en het feit dat de boekwinkel in een voormalig kerkgebouw is gevestigd, geeft het een bijzondere sfeer. Waanders in de Broeren is niet de eerste boekwinkel in een kerk, dat is de winkel van Selexyz in Maastricht. Ik denk dat meneer Waanders hierdoor op het idee is gekomen om de niet als kerk in gebruik zijnde Broerenkerk tot een boekwinkel te verbouwen.
Detailopname van de plafondschilderingen in de tongewelven, ik stond hier op de bovenste verdieping


Naast boeken ben ik ook gek op fotograferen, daarom heb ik me gisteren uitgeleefd met de camera in mijn mobieltje (en Instagram, ja, ik zeg het er maar meteen bij).

De centrale trappengang in het midden van de winkel


Waanders in de Broeren zal binnenkort - de datum is nog niet bekend - officieel worden geopend door koningin Sonja van Noorwegen. Dat hoorde ik vandaag en ik vroeg me meteen af waarom de Noorse koninging speciaal hiervoor naar Nederland komt. Maar inmiddels weet ik het: het glas-in-loodraam dat in het horecagedeelte is geplaatst, is gemaakt door de Noorse kunstenaar Kjell Nupen (ik heb het even opgezocht). Dat is de reden.

Eén ding weet ik wel zeker: ik ben hier niet voor het laatst geweest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomervakantie

Vandaag ben ik aan mijn tweede week zomervakantie begonnen, twee van in totaal vier weken! Het is lang geleden dat ik vier weken vakantie he...