6.7.13

Wolf terug in Nederland?

Gisteren zag ik ineens een foto van een aangereden hond-achtige op Facebook langskomen. Er stond boven: 'Mogelijke wolf doodgereden in Noordoostpolder'. Het dode dier op de foto vertoonde inderdaad duidelijke kenmerken van een wolf.

Zou het dan toch? De laatste jaren worden de geruchten over een mogelijke terugkeer van de wolf in Nederland steeds sterker. De wolvenpopulatie in Duitsland en vooral ook in de grensstreek is toegenomen. Eeuwen geleden kwamen er wolven voor in Nederland, maar ze zijn verdreven door de oprukkende mens die ruimte nodig had voor hun land, vee en woningen. Daarnaast werden wolven als gevaarlijk beschouwd, omdat ze ook wel eens mensen doodden. De meeste slachtoffers onder mensen vielen overigens door hondsdolheid, een ziekte die vroeger veel voorkwam in Europa, maar nu bijna niet meer. Wolven stierven in Nederland aan het begin van de 19e eeuw uit en nu zijn ze weer bezig aan een opmars.

Kort geleden is er een wolf gefotografeerd (met hulp van een fotoval) in de grensstreek tussen Nederland en het Duitse plaatsje Meppen. Ik denk niet dat we verbaasd moeten zijn dat de wolf binnen afzienbare tijd ons land bereikt. De gefotografeerde wolf is volgens kenners mogelijk een jongvolwassen dier op zwerftocht, maar dat is niet bevestigd. Zo is het ook nog niet bevestigd dat de doodgereden hond-achtige een wolf is. DNA van het dier wordt momenteel in Duitsland onderzocht. De hond-achtige kan namelijk ook heel goed een wolfshond zijn (een kruising tussen wolf en hond).

Keert Isegrim terug in Nederland?


Een terugkeer van de wolf in Nederland zou mijns insziens een mogelijk oplossing zijn voor het overschot aan wilde zwijnen in Nederland. Wilde zwijnen zijn namelijk een prooidier van de wolf. Maar zover is het nog niet. Ik moet wel zeggen dat ik als natuurliefhebber dit verhaal al een tijdje volg. Ik kom er regelmatig iets over tegen in de verschillende bladen die ik thuisgestuurd krijg van een aantal goede doelen op het gebied van natuur en natuurbehoud.

Zo ben ik ook op website Wolven in Nederland gestuit. Via deze website proberen de initiatiefnemers Nederland voor te bereiden op een eventuele terugkeer van de wolf in Nederland. Ik ben benieuwd wanneer Isegrim en kornuiten zich zullen vestigen in ons landje. En ik ben ook benieuwd naar de uitslag van het DNA-onderzoek in Duitsland.


2 opmerkingen:

  1. Even een aanvulling op bovenstaande. Vandaag is bekend gemaakt dat de dode hond-achtige voor 98% zeker een wolf is. Het zou om een 2 à 3-jarig vrouwtje gaan. Er gaan nu trouwens ook al geruchten dat de dode wolf daar expres is neergelegd door iemand. Natuurmonumenten heeft er vandaag een item over op Facebook gepost. Het ging hier om de vraag wat je ervan vinden zou als de wolf terugkeert in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inmiddels gaan er ook geruchten dat de dode wolf door een paar Polen bij wijze van grap in de Noordoorspolder is neergelegd. Maar ik weet eigenlijk niet of dit ook bevestigd is. Weet iemand dat?

    BeantwoordenVerwijderen

Zomervakantie

Vandaag ben ik aan mijn tweede week zomervakantie begonnen, twee van in totaal vier weken! Het is lang geleden dat ik vier weken vakantie he...