30.6.13

Nieuwe inzichten of de gevolgen van een workshop

Afgelopen maand heb ik een 2-daagse workshop gevolgd met de naam 'Inzicht in eigen talent en ambitie'. Klinkt goed, hè? Nou, het was de moeite zeker waard. Daarover straks meer.

Op mijn huidige werk is er van alles aan de hand, we zitten middenin een groot fusietraject en veel mensen raken hierdoor hun baan kwijt, of moeten intern wat anders zoeken. Tot die laatste categorie behoor ik, maar dat weet ik gelukkig al meer dan een jaar, dus ik heb al een tijdje aan het idee kunnen wennen. Voor mensen zoals ik hebben we binnen het bedrijf een 'mobiliteitsplatform' en een traject met de naam 'Fit for the Future'. De laatste heeft een keur aan workshops en trainingen om je voor te bereiden op een (eventuele) overstap naar een andere functie. Dit kan zowel intern als extern zijn.

Aangezien ik op dit moment nog tot de 'mobiliteitskandidaten' behoor ben ik me gaan verdiepen in mijn mogelijkheden. De workshops en trainingen van Fit for the Future kunnen daarbij helpen. Dat is één van de redenen dat ik me heb aangemeld voor de eerder genoemde workshop. Zelf denk ik goed in beeld te hebben waar mijn talenten en ambities liggen, maar of dat ook echt zo is zal de workshop uit moeten wijzen.

De eerste dag is het vooral kennismaken en zoeken naar wat voor type je bent. Ik ben er achter gekomen dat ik van allevier de types bijna evenveel ben, maar net iets meer het blauwe type. Waar ik het over heb? Ieder mens heeft verschillende eigenschappen en vaardigheden en deze zijn door een aantal handige denkers samengebundeld in vier kleuren: rood, blauw, groen en geel. Rode mensen zijn beslissers, daadkrachtig, perfectionistisch en houden niet van getreuzel en geneuzel. Blauwe mensen zijn observatoren: zij beredeneren liever eerst de situatie voordat ze besluiten of iets goed zal uitpakken, houden evenmin van getreuzel en geneuzel (zij het minder sterk dan de rode tegenhangers) en hebben over het algemeen een goede mensenkennis. Groene mensen zijn het meest meegaand in het gezelschap, zij houden van harmonie, hebben een hekel aan ruzies en laten zich graag meevoeren door hun blauwe of rode tegenhangers. Deze mensen zijn vaak het populairst omdat ze met iedereen goed overweg kunnen. Gele mensen zijn de gangmakers in het gezelschap: extravert, enthousiast, chaotisch, impulsief en zien overal kansen en mogelijkheden. Zeg maar, het tegenovergestelde van met name rode mensen, maar ook blauwe mensen zijn vaak minder gediend van dit soort types. Het leuke is dat ik merk dat ik mijn collega's al 'kleuren' ga geven. Maar dat zeg ik niet hardop.
We besluiten de dag met een kleine blik op wat we dag 2 zullen gaan doen en toen begon het...



Sinds een tijdje loop ik met het idee in mijn achterhoofd om voor mezelf te beginnen, dat was nog wat op de achtergrond, maar door die eerste workshopdag nestelt het zich vaster in mijn hoofd en ik ga er serieus over nadenken. Zodra ik mijn gedachten de vrije loop laat, rolt er van alles uit, ik krijg er een flinke energiestoot van. Dit verschijnsel wordt trouwens 'flow' genoemd. Ik besluit mijn brainstorm met 'waarom ook niet? Inmiddels heb ik me aangemeld voor de workshop 'Ondernemen, iets voor jou?' Want je kunt wel wat willen, maar ik wil eerst onderzoeken of het wel iets voor mij is. Over wat voor bedrijfje het gaat worden laat ik me nog even niet uit, dat horen jullie vanzelf. Ik wil er ook niet direct fulltime mee aan de slag, maar het rustig opzetten nu ik nog baangarantie heb tot 2016. Ik besef heel goed dat ik me in een luxe positie bevind en ben van plan daar optimaal gebruik van te maken.

Of ik ook inderdaad goed in beeld had waar mijn talenten en ambities liggen? Ja, eigenlijk wel. Dat is weer mooi meegenomen. Ik vind dat als je bepaalde talenten hebt gekregen, je er iets mee moet doen. Zo ben ik ook opgevoed.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomervakantie

Vandaag ben ik aan mijn tweede week zomervakantie begonnen, twee van in totaal vier weken! Het is lang geleden dat ik vier weken vakantie he...