23.8.13

Zuidwest Engeland dag 2: middag - bezoek aan Wilton House

We lieten Winchester en de prachtige kathedraal achter ons en zetten koers richting Wilton House in het plaatsje Wilton. Wilton House is momenteel in bezit van de 18e graaf (Earl) van Pembroke.

Het land en de abdij van Wilton werd in 1544 door Hendrik VIII geschonken aan Sir William Herbert. William Herbert was namelijk getrouwd met een zus van de zesde vrouw van Hendrik VIII. Door deze familierelatie steeg het aanzien van de Herberts. Hendrik VIII sloeg William Herbert in 1544 tot ridder. 

William Herbert liet de abdij afbreken en bouwde Wilton House op dezelfde plaats. Hiermee werd hij de 1e Earl of Pembroke. In 1536 begon Hendrik VIII met het ontmantelen van de kloosters in Engeland. De reden? Hij verkeerde in onmin met de Paus, omdat hij niet mocht scheiden van zijn eerste vrouw Catharine of Aragon. Hendrik was hier zo verbolgen over (het was een licht ontvlambaar type zal ik maar zeggen), dat hij ook meteen maar brak met het Rooms-Katholieke geloof. Zodoende kon Hendrik de adbij van Wilton en het bijbehorende land schenken aan zijn zwager William Herbert. Vriendjespolitiek bestond toen ook al.

Toen we met de bus arriveerden bij Wilton House regende het dat het goot. Daarom heb ik geen foto's gemaakt van het landhuis. In het landhuis zelf mocht overigens niet worden gefotografeerd. Wilton House heeft een enorme collectie schilderijen. Er hangen vooral veel werken van Jan van Dijck, maar ook een enkele Rubens en zelfs een heuse Rembrandt. Dat is al één reden om niet te mogen fotograferen.

Double Cube room, Wilton House

In iedere kamer zat of stond een gids om ons van alles te vertellen en antwoord te geven op onze eventuele vragen. Ik maak graag een praatje met gidsen, ze weten vaak hele leuke details en anekdotes en dat was hier niet anders. De meest spraakzame gids heette Jeremy en die vond het zo leuk om met mij te praten dat hij ons een paar kamers volgde, omdat hij nog niet was uitgepraat. Maar het leverde me wel een paar leuke anekdotes op! Jeremy raakte helemaal op dreef toen hij erachter kwam dat wij uit Nederland kwamen. Dit had vast te maken met de schilderijen: veel Hollandse en Vlaamse meesters.

Op een gegeven moment stonden we in een kleine kamer en vervolgens knipperde er ineens één van de lampen. Ik wees erop en Jeremy zei dat het huis een eigen geest heeft. Zelf had hij de geest nog nooit gezien, maar de supervisor wel al twee keer. Het zou gaan om een 'green dressed lady'. De supervisor staat bekend om haar nuchterheid, dus Jeremy hechtte wel waarde aan haar verhaal. Hij vond het volgens mij jammer dat hij die geest zelf nog niet had gezien.

Tweede anekdote: de huidige graaf van Pembroke is nog een vrij jonge man, begin 40. In één van de kamers staat een trouwfoto van hem en zijn vrouw. Jeremy vertelde over een drietal Amerikaanse dames van in de 60 die druk aan het praten waren over de graaf. De één vond hem op James Dean lijken en weer een ander vond dat hij toch meer leek op Simon Cowell (de Jacques d'Acona van Britse en Amerikaans talentenjachten als X Factor en Britain's got talent). Het grappige was dat - terwijl de dames druk aan het praten waren - de graaf en een neef van hem achter ze in dezelfde kamer stonden en alles geamuseerd aanhoorden. Maar het leukste kwam nog, volgens Jeremy. Op een gegeven moment draaiden de dames zich om, keken straal langs de graaf heen en wezen vervolgens op de brug die in de tuin is aangelegd. Ze zagen dus totaal niet dat de graaf achter ze stond.

Dat was overigens deze brug:

Palladian Bridge, Wilton House















Door al dat geklets met Jeremy was ik wat achterop geraakt in de groep, maar dat vond ik niet erg. Kon ik alles op mijn gemak bekijken en zo stuitte ik op één van mijn reisgenoten. Hij was ook achterop geraakt en bleek net zo in kunst geïnteresseerd te zijn als ik, zodoende hebben we gezamenlijk de tocht verder afgelegd.
Naast schilderijen van bekende meesters bevat het huis ook erg veel antiek en veel serviezen die dan ook in heuse grote porseleinkasten worden getoond. Wel veilig achter glas natuurlijk, veel van het servies is al eeuwen oud.

Vanwege zijn authenticiteit wordt Wilton House ook veel gebruikt als filmlocatie. Enkele voorbeelden daarvan zijn:
Sense and sensibility (met Emma Thompson en Kate Winslet in de hoofdrollen)
The madness of King George
Mrs. Brown (over het leven van koningin Victoria na de dood van prins Albert, met Judi Dench in de hoofdrol)
The young Victoria

De huidige Earl of Pembroke is gek op sportauto's. De dag voor wij kwamen was er het evenement 'Supercar Day 2013' geweest. Er stond zelfs nog een Bugatti in de tuin en men was druk met het afbreken van tenten en tribunes. Ik vond het in ieder geval de moeite waard om daar rond te kijken.

Meer informatie over Wilton House? Kijk daarvoor op hun website: http://www.wiltonhouse.co.uk/

Na ons bezoek aan Wilton House reden we terug naar Bournemouth, naar ons hotel en na het avondeten gingen Marieke en ik met Loes en nog wat andere mensen uit de groep een wandeling maken naar de pier van Bournemouth. We werden beloond met een prachtige zonsondergang! Met mijn mobieltje heb ik daar de nodige foto's van gemaakt:

Het was echt even genieten daar zo op die pier. Heerlijk!
















De volgende dag zouden we een bezoek gaan brengen aan the Isle of Wight, waar ook de zomerresidentie is van koningin Victoria.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomervakantie

Vandaag ben ik aan mijn tweede week zomervakantie begonnen, twee van in totaal vier weken! Het is lang geleden dat ik vier weken vakantie he...