26.8.13

Zuidwest Engeland dag 4: ochtend - Exeter

7 augustus 2013:

De morgen begon raar: we zouden om half negen met de bus richting Exeter vertrekken, maar dat ging niet door. Vannacht had iemand geprobeerd in te breken in de bus. Het slot was geforceerd, waardoor de elektronica niet meer werkte. Zodoende kon in ieder geval de deur niet meer open en dan mag er niet met de bus gereden worden. Onze chauffeur Ben was op het moment dat Loes het ons vertelde al een uur bezig om een monteur te laten komen. Dat kon dus nog wel even duren. Ik vond het apart dat iemand had geprobeerd in te breken, alsof wij allemaal zo stom zijn om onze waardevolle spullen in de bus te laten! Kennelijk gebeurt dat toch regelmatig, want anders had die persoon het vast niet geprobeerd.

Om even voor negen uur arriveerde de monteur en konden wij rond twintig over negen richting Exeter vertrekken. Ik moet zeggen dat ik dat nog best snel vond! De rit van Bournemouth naar Exeter zou ruim twee uur duren, maar we konden daardoor wel genieten van het landschap. Ik heb veel foto's gemaakt vanuit de bus en weer andere mensen gingen nog even slapen. Dat lukt mij niet in de bus, alleen maar als ik het anti-reisziektemiddel Primatour gebruikt heb. Dat werkt voor mij als Primatuk.

De tocht voerde ons door het mooie graafschap Dorset en daar viel genoeg te kijken! Ook in de dorpjes waar we doorheen reden.

Hoe dit plaatsje heet ben ik vergeten, maar mooi was het wel















Ik ken Dorset eigenlijk alleen maar van een tweetal televisieprogramma's waar ik regelmatig naar keek: River Cottage en Monkey Life (die laatste wordt nog steeds uitgezonden door Animal Planet). Ik zag Monkey World ook aangekondigd staan op borden langs de weg.

De weg achter ons. Je kunt goed zien hoe steil het hier is. Wat een prachtig gezicht!











In de verte - je moet goed kijken - kun je de zee zien liggen. Ik heb volop genoten van de rit en vond het bijna jammer dat we Exeter bereikten. Maar aan de andere kant was het ook wel weer prettig om de benen te kunnen strekken.

In Exeter zouden we eerst weer een audiotoer krijgen van Loes tijdens een korte stadswandeling en daarna konden we de kathedraal bezichtigen. Na de stadswandeling was het lunchtijd. Marieke en ik gingen samen met een reisgenote van ons een hapje eten.

Exeter is de hoofdstad van het graafschap Devon. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het centrum van de stad bijna helemaal platgebombardeerd, daarvan zie je op deze foto nog een ruïne. De Duitsers probeerden met de bombardementen zoveel mogelijk van de geschiedenis van de stad te vernietigen (dat deden ze met meer steden). Exeter ligt op een plateau boven de rivier de Exe en heeft - ondanks de bombardementen - nog steeds een groot deel van de Romeinse en Middeleeuwse stadsmuren. Eén van de mooiste delen van de stad is de 'Cathedral Close'. Het is een groengebied met aantrekkelijke steegjes, keienstraatjes, voormalige woningen van de priesters en de bisschoppen en ook de Cathedral Church of St Peter ligt in dit gebied. 

Dit prachtige oude huis is het oudste huis van Exeter. Het heet 'Mol's Coffee House' en is gebouwd in Elizabetaanse stijl (Elizabeth I). Het huis is gebouwd in 1596 en deed inderdaad dienst als koffiehuis. De naam 'Mol' is een verbastering van de naam Mary. Leuk detail: een deel van de ramen is in Nederland gemaakt! Volgens mij de bovenste rij, maar ik weet het niet meer zeker. Tegenwoordig zit er een winkel met Italiaans design in het pand: kleding, schoenen en tassen.




Aan deze brug zit een verhaal vast: hij is namelijk speciaal aangelegd voor de elite van de stad. Op deze manier hoefden ze zich niet onder het 'gewone volk' te mengen. Juist ja.








Tijdens de stadstoer nam Loes ons mee naar de South Hay. Een hay was vroeger een groenstrook in het midden van een stad. Tegenwoordig is het in gebruik als park om te picknicken, of om je gewoon even terug te trekken. Vanaf South Hay heb je zicht op allerlei huizen in Georgiaanse stijl. Deze stijl is genoemd naar een serie Britse koningen met de naam George. In de South Hay staat een speciaal soort eikenboom, de 'Exeter oak'. Het bijzondere aan deze eik is dat hij wintergroen is, hij is speciaal gekweekt voor Exeter.

Huizen in Georgiaanse stijl. Foto genomen vanaf de South Hay.











Na de lunch werden we om een uur of twee verwacht bij de ingang van de kathedraal. Loes stond klaar met de toegangsbewijzen. We mochten op eigen houtje de kathedraal verkennen. De kathedraal in Exeter is - net als die in Winchester - een mengelmoes van Gotische en Normandische stijl. Al heeft deze kathedraal twee Normandische torens in plaats van één.

De twee Normandische torens. De torens stammen uit de 12e eeuw, de rest van de kathedraal is voor het grootste deel in de 14e eeuw gebouwd.










De Gotische ramen zijn duidelijk op deze foto te herkennen. Deze kathedraal is ook groot en indrukwekkend. De sfeer is net zo sereen als in die van Winchester. Ik vond het heerlijk om er rond te dwalen. Wat in deze kathedraal zo bijzonder was, waren de sluitstenen - rozetten genoemd - om de tongewelven in het plafond af te sluiten. Veel van deze rozetten hebben een eigen verhaal. Zoals bijvoorbeeld de rozet van de moord op Aartsbisschop Thomas Becket in 1170 in de kathedraal van Canterbury. Becket was in ongenade gevallen bij de koning. Na zijn dood werd Becket heilig verklaard.

De moord is afgebeeld op deze rozet. Het was een laf staaltje machtspolitiek. De aartsbisschop had geen schijn van kans. Zoals te zien is hij door meerdere ridders gedood.









Wat Marieke en mij opviel waren de prachtige knielkussens die overal onder de stoelen in de kathedraal lagen. Een mooi staaltje huisvlijt. Ieder knielkussen had weer een andere afbeelding. Ook hebben we nog weer een kaarsje aangestoken voor Nathalie en ik deze keer ook eentje voor mijn andere overleden vriendin Anouschka.

Eén van de knielkussens met in dit geval geborduurde uilen.










Ook in deze kathedraal waren de mooiste glas-in-lood-ramen, eigenlijk was er te weinig tijd om deze goed te bestuderen. Ik heb hier een leuke foto. De vraag is: hoe heb ik deze foto gemaakt?


Nee, ik heb niet op de kop gehangen en ook mijn camera niet ondersteboven gehouden.
In de kathedraal stond een tweetal verrijdbare spiegelkarretjes. Met deze spiegelkarretjes kun je de rozetten in de tongewelven goed bekijken. Ik heb net zo lang met zo'n karretje gemanoeuvreerd tot ik deze foto kon maken.





In de giftshop van de kathedraal heb ik een Keltisch kruisje aan een ketting gekocht. Het is van sterling zilver en heel fijntjes. Ik vond dat wel een bijzonder cadeautje voor mezelf op een bijzondere locatie. De opbrengst van wat je in de shop koopt is voor het onderhoud van de kathedraal. Nu volgen nog een aantal foto's. Waar nodig zet ik er commentaar bij.














Deze astronomische klok dateert uit 1484, de kleinere wijzerplaat met de minuten is in 1760 toegevoegd.
















De machtige tongewelven in het plafond.













Als echte Nederlandse moet je natuurlijk wel een foto maken van Sint Nicolaas. Eigenlijk stond ik het koor van de kerk te bewonderen, toen mijn oog viel op dit kleine schilderijtje met de afbeelding van een dierbaar iemand uit mijn kindertijd.












Terwijl ik naar achteren liep - het koor voorbij - viel mijn oog ineens ook op dit mooie mozaïek van de goede herder. Het grappige was dat verder niemand van het reisgezelschap dit gezien heeft. Ik vond hem zo mooi, dat hij een plaatsje verdient in dit blog.














Glas-in-lood-raam in één van de kapellen. Het licht scheen zo mooi naar binnen.









Om half drie werden we weer bij de bus verwacht. We tocht voerde ons naar Dartmoor National Park rijden en er ook doorheen rijden. Ik verheugde me hier erg op. Daarover meer in mijn volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomervakantie

Vandaag ben ik aan mijn tweede week zomervakantie begonnen, twee van in totaal vier weken! Het is lang geleden dat ik vier weken vakantie he...