24.8.13

Zuidwest Engeland dag 3: isle of Wight en Osborne House

6 augustus 2013:

Vanmorgen konden we een beetje uitslapen (nou komt dat woord helaas niet in mijn woordenboek voor, maar daarom had ik ook een leesboek op mijn nachtkastje liggen). We hoefden pas om kwart voor 10 bij de bus te zijn. Dat betekende rustig ontbijten en ons voorbereiden op de reis. Vandaag gingen we naar de isle of Wight en brachten we een bezoek aan de zomerresidentie van koningin Victoria (1819-1901): Osborne House. Onze vaste chauffeur Ben had vandaag zijn verplichte rustdag, dus was er een vervanger van hem met een andere, kleinere, bus: Dan. (lijkt wel een beetje op Ben, ja)

Ondanks het drukke verkeer - in Engeland was het ook zomervakantie - waren we toch op tijd voor de ferry richting isle of Wight vanaf Lymington. De ferry had zelf wat vertraging, maar dat gaf niet, er viel genoeg te kijken. Vanaf Lymington kun je het eiland al zien liggen, toch duurde de overtocht veertig minuten. Maar het was prachtig weer, het zonnetje scheen en op het dek was het goed vertoeven.

Met de bus reden we de ferry op, Marieke en ik waren wat laat bij de bus en daarom zat ik vooraan naast een reisgenoot van ons. Op de foto zie je nog net de schouder van Dan.
Die positie voorin gaf me wel de mogelijkheid om wat makkelijker foto's vanuit de bus te maken.

Zicht vanaf het bovenste dek op de ferry. In de verte zie je het eiland al liggen. Vanwege de zeilwedstrijd (regatta) rond het eiland, was het sowieso al drukker dan normaal. De regatta vindt plaats tijdens de Cowes Week, genoemd naar een plaats op het eiland. Osborne House staat trouwens bij East Cowes.

Net aangekomen op het eiland. Isle of Wight is eigenlijk Engeland in het klein. Het is heel toeristisch, de Engelsen gaan zelf vaak een dagje op en neer.

Op het eiland wonen (in 2013) ongeveer 138.000 mensen. Het eiland is tevens een graafschap binnen Engeland en ligt voor de zuidkust van Engeland ter hoogte van Southampton. Markant punt zijn de 'Needles', deze 30 meter hoge rotspunten rijzen op uit de zee. Wight ligt in het Kanaal en wordt van Engeland gescheiden door de zeestraat de Solent. Hoofdstad is Newport.

Wight was eigenlijk min of meer 'vergeten', vertelde Loes. Tot koningin Victoria besloot om er haar zomerverblijf te laten bouwen. Toen besloten meer en meer Engelsen het eiland te gaan verkennen en ontstond er een rijke toeristische industrie.

Osborne House:

Osborne House is een voormalige koninklijke zomerresidentie in East Cowes op Wight. Het is gebouwd tussen 1845 en 1851 voor koningin Victoria en haar echtgenoot prins Albert. Prins Albert ontwierp het huis zelf, in de stijl van Italiaanse Renaissancepaleizen. Daarvoor moest echter wel eerst een bestaand huis worden gesloopt. Osborne House werd gebouwd door de architect en aannemer Thomas Cubitt (1788-1855), die bekend was geworden door de bouw van de voorgevel van Buckingham Palace in 1847. Victoria en Albert en hun 9 kinderen hebben heel wat zomers doorgebracht op Osborne House.
De koninklijke familie op het terras. (Leonida Caldesi)

Na de dood van prins Albert in 1861 trok koningin Victoria zich permanent terug op Osborne House. Ze zou de rest van haar leven rouwdracht blijven dragen. Ondanks dat het huwelijk tussen Victoria en Albert gearrangeerd was, was het een erg gelukkig huwelijk. Ze waren trouwens familie van elkaar: achterneef en achternicht.
Victoria overleed in 1901 op Osborne House. Na haar dood besloot haar zoon en troonopvolger Eduard VII het huis te schenken aan de Engelse staat. Naar verluid zou hij geen zin hebben gehad in het onderhouden ervan.

Ik vond het heerlijk om daar in het huis rond te dwalen (je mocht inderdaad geen foto's maken) en alles te zien. De meeste kamers zijn zo ingericht als dat de familie ze achterliet. Met een beetje fantasie zouden ze zo terug kunnen komen van een wandeling. Toch kreeg ik het voor elkaar om in overleg met één van de vele gidsen die ook hier weer rondliepen foto's te maken van het uitzicht uit het raam.

Zitkamer in Osborne House. Om een idee te krijgen van hoe mooi het interieur is. Deze foto komt van Tumblr.

Foto vanuit het raam. Je kijkt hier op één van de twee torens. Deze foto biedt ook meteen een mooi kijkje op een deel van de tuinen.
Zoals eerder gemeld is het huis eigendom van de Engelse staat. Dit geldt echter niet voor het volledige interieur (beelden, meubels, tapijten, schilderijen etc.). Dit is namelijk eigendom van de huidige koningin Elizabeth II.

Uitzicht over het water. Vanuit het hele huis kun je de zee zien. Prachtig gewoon, ik snap heel goed waarom koningin Victoria hier haar zomerverblijf had. Ik zou het ook wel hebben geweten.
Vanwege het milde klimaat groeien er subtropische planten in de tuinen. We hebben ons alleen gericht op het huis en zijn niet naar de andere bezienswaardigheden gegaan, daar was niet genoeg tijd voor.

Foto genomen vanaf het hoger gelegen deel van de tuin. Alles is erg mooi aangelegd en we hebben nog een tijdje door de tuinen gedwaald.

Voor Marieke en ik het huis gingen verkennen, hebben we eerst in de giftshop rondgeneusd. Wat weer een leuke dingen allemaal! Ik heb onder andere veel ansichten gekocht van het interieur van Osborne House, omdat er in het huis niet mocht worden gefotografeerd. Ik doe dat wel vaker. Sommige dingen kun je zelf niet mooier fotograferen.
Na het bezoek aan Osborne House gingen we nog een rijtoer maken over het eiland. We zijn bijna het hele eiland rondgereden. En zijn nog even ergens gestopt voor een fotomomentje.

Foto genomen vanuit de bus. Aan het landschap kun je zien dat Wight niet voor niets Engeland in het klein wordt genoemd.
Ook de foto hieronder is vanuit de bus genomen.

Wight is echt een mooi eiland.

Het fotomoment. Dan zette de bus stil op een parkeerplaats en wij konden allemaal uitstappen om foto's van dit adembenemende uitzicht te maken. Het was trouwens ook lekker om even weer de benen te strekken.
De zon schitterde op het water. Ondanks tegenlicht maak ik toch altijd foto's hiervan en ze lukken meestal ook nog!

Na een mooie zomerse dag te hebben doorgebracht op het eiland Wight, gingen we terug naar ons hotel. Morgen gaan we naar ons volgende hotel in Newton Abbot. Vroeg opstaan, dus op tijd naar bed.