22.8.13

Zuidwest Engeland dag 2: ochtend/middag - Winchester Cathedral

Na de stadswandeling gingen we naar de kathedraal van Winchester. Zelf hou ik erg van het bezichtigen van kerken/kathedralen en ik kan er urenlang ronddwalen. Ik hou van de lichtval door de glas-in-lood-ramen, van de serene rust die een kerk of kathedraal uitstraalt. Ik voel bijna hoe voorgaande generaties ter kerke gingen en kan ze in gedachten bijna zien en horen.

Het grote glas-in-lood-raam boven de hoofdingang van de kathedraal















Marieke had zich hier speciaal op verheugd, want haar favoriete Engelse schrijfster is Jane Austen. En die ligt hier begraven.

De eerste kerk op dit stuk grond verrees in 648, de huidige stamt uit 1097. Winchester is altijd een belangrijk religieus centrum geweest. Een groot deel van de Normandische architectuur (de platte toren is hier een voorbeeld van) van het voormalig Benedictijnenklooster is, ondanks verbouwingen, bewaard gebleven.
De kathedraal is de langste van Europa en de banken in het Koor behoren tot de oudste van Engeland, ze zijn rond 1308 in het koorgedeelte geplaatst. De bouwstijl is een combinatie tussen Normandisch en Gotisch.





Zodra ik de kathedraal binnenstapte viel er een serene rust over mij heen. Bij de ingang staat - volgens mij - een beeld van Alfred de Grote. Verder heel veel familiegraven en -tombes. Belangrijke bisschoppen, landheren en bestuurders hebben hier hun laatste rustplaats. De ene tombe is nog indrukwekkender dan de andere.

Tot mijn verbazing kregen wij een folder in het Nederlands! Kennelijk komen hier vaak Nederlanders.
Marieke wilde graag weten waar het graf van Jane Austen was, dus ze vroeg het aan één van de talrijke 'guides'. De gids ging ons voor naar het graf van Jane Austen.

Het graf van Jane Austen

Eenmaal op de plek aangekomen vertelde ze ons twee interessante dingen. Jane Austen is nooit getrouwd. Daarom staat op haar grafsteen dat ze de dochter was van dominee George Austen. Daarnaast veel details over haar leven. Was ze wel getrouwd geweest, dan had alleen haar naam op de grafsteen gestaan en dat ze de liefhebbende echtgenote was van ... en liefdevolle moeder van...
Tweede feitje: Colin Firth, de acteur die gestalte gaf aan mr. Darcy in de BBC-serie Pride and prejudice (1995) komt regelmatig in de kathedraal als hij in Winchester is. Zijn ouders wonen hier nog en hij komt hier zelf vandaan. Een aantal vrouwen die er ook bij stonden vroegen meteen aan de gids of ze hen dan even wilde bellen...






Wie was Jane Austen?
Jane Austen werd geboren op 16 december 1775 in Steventon en overleed op 18 juli 1817 in Winchester. De reden dat ze in Winchester was, is te lezen in mijn vorige blog over de stadswandeling.

Jane Austen
Jane was een prominente Engelse romanschrijfster (hoewel ze pas na haar dood bekendheid kreeg). De vorm en dramatische inhoud van haar boeken en verhalen vormen een sterk contrast met het teruggetrokken leven dat ze in werkelijkheid leidde. Haar realisme, bijtend sociaal commentaar en het gebruik van de vrije indirecte rede (vb.: ze vroeg zich af wat ze zou doen), heeft ervoor gezorgd dat ze één van de meest geliefde schrijvers in de Engelse literatuur is geworden. (Ik herinner me inderdaad een paar boeken van haar voor mijn boekenlijst Engels)

Biografie:
Sense and sensibility (1811)
Pride and prejudice (1813)
Mansfield Park (1814)
Emma (1816)
Northanger Abbey en Persuasion (postuum in 1818)


Vijftig jaar na het overlijden van Jane Austen heeft een achter-achterneef van haar een herdenkingsraam van koper in de kathedraal laten plaatsen. Hier staan altijd bloemen bij.

Het Koor (niet een groep met zingende mensen, maar dat deel van de kathedraal waar zingende mensen zitten tijdens een dienst) is helemaal van hout en bestaat uit prachtig houtsnijwerk in Gotische stijl. Wat verderop, achter het Koor, hangt een aantal mooie iconen. Ik dacht dat het misschien de 12 apostelen konden zijn, maar er zijn 9 iconen, dus dan zal het wel niet.

Zicht op het Koorgedeelte


















Twee van de negen iconen. Ik denk dat de linker een afbeelding moet zijn van Jezus, maar de letters die erbij stonden waren ook niet erg duidelijk. Ik vond de iconen heel erg mooi. Het heeft wel iets.

In de kathedraal hebben Marieke en ik ook nog elk twee kaarsjes gebrand: eentje voor onze overleden vriendin Nathalie en eentje voor Jane Austen.







Ik hou er erg van om dit soort foto's te maken, het geeft naar mijn idee een beeld van hoe immens groot en hoog een kathedraal is.










In het achterste deel van de kathedraal lagen prachtige vloertegeltjes in de mooiste patronen. Ik heb hier ook foto's van gemaakt. Al deze tegeltjes zijn handgemaakt. Ik heb ooit op de tv gezien hoe dit soort tegeltjes werden gemaakt. Het is een erg arbeidsintensief proces, maar wát een resultaat!

Na het bezoek aan de kathedraal gingen Marieke en ik lekker neuzen in het winkeltje dat op het terrein van de kathedraal staat. Echt zo'n heerlijk snuisterijenwinkeltje. Marieke heeft er twee mokken gekocht, waarvan eentje voor haar moeder (met rozendessin) en op de andere staat de al eerder genoemde Colin Firth in zijn rol als mr. Darcy. Op de andere kant van de mok staat een citaat uit het boek van Pride and Prejudice. Ik heb hier een cadeautje voor mijn moeder gekocht (ik ga niet zeggen wat, anders is het geen verrassing meer) en voor mezelf wat mooie ansichten en een boek over de Gotiek met cd erin waar Gotische koormuziek op staat.
Om een uur of twee 's middag vertrokken we naar onze volgende bestemming: Wilton House in Wiltshire. Daarover meer in mijn volgende reisverslag.

Meer weten over de kathedraal? Neem dan een kijkje op hun website: www.winchester-cathedral.org.uk


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomervakantie

Vandaag ben ik aan mijn tweede week zomervakantie begonnen, twee van in totaal vier weken! Het is lang geleden dat ik vier weken vakantie he...